پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118098
اندر حکايت خانه روباه پير در ايران/ وقتي انگلستان بدهکار، طلبکار مي شود!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1541

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مرصاد،طي روزهاي اخير بار ديگر زمزمه هاي بازگشايي سفارت انگليس در ايران مطرح شده است. اين زمزمه ها از زماني قوت گرفت که مسئولين وزارت خارجه ايران نيز در پاسخ به طرف انگليسي از استقبال خود نسبت به اين مسئله خبر دادند.

اما شروع رسمي اين پيغام رساني و ابراز علاقه ها از طريق رسانه زماني بود که محمد جواد ظريف و ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا در حاشيه مذاکرات هسته اي ايران در ژنو با هم ديدار و نسبت به اين مسئله با يکديگر گفتگو کردند. در آن زمان هيگ از تمايل بريتانيا در خصوص گسترش روابط خبر داده بود و اعلام کرد که بازگشايي سفارت خانه در قدم هاي بعدي صورت مي گيرد.

در آخرين اظهار نظر ها از سوي مقامات وزارت خارجه دو کشور، ويليام هيگ در مجلس عوام آن کشور از گفتگوي تلفني خود با محمد جواد ظريف خبر داد و گفت: در اين گفتگوبر مسئله بهبود روابط ميان ? کشور تاکيد شده است.

هيگ همچنين از تاکيد بر روي علاقه مشترک به ادامه حرکت به سوي برقراري روابط دوجانبه خبر داده بود.

IMG09121322

ويليام هيگ در سخنان خود در مجلس عوام يادآور شد: در ماه نوامبر سال گذشته ميلادي، يک کاردار غيرمقيم براي ايران منصوب کرديم.   

وي ادامه داد: در آن زمان گفتم که تصميم ما به پايان دادن به ترتيبات مربوط به حفاظت رسمي از منافع دو کشور نشانه افزايش اطمينان به امکان رسيدگي مستقيم به روابط با ايران به جاي ارتباط غيرمستقيم به واسطه سفارتخانه‌هاي سوئد و عمان است.
 
مرضيه افخم سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در خصوص آخرين تحولات در رابطه ايران و انگليس و آخرين اخبار درباره بازگشايي سفارت اين کشور در تهران و بحث خسارت هاي عنوان شده در اين خصوص گفت: از شهريور سال ?? در ملاقات وزراي خارجه ايران و انگليس در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل قرار بر اين شد که روابط بصورت گام به گام و تدريجي از سر گرفته شود و از همان زمان با انتصاب کاردارهاي غير مقيم و بازگشايي سفارت ايران در انگليس با هدف انجام امور شهروندان ايراني در انگليس اين اقدامات آغاز شده است و به دنبال آن شاهد تصميم مقامات انگليسي براي بازگشايي سفارت اين کشور در ايران بوديم.

13920610185030947_PhotoL

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هر وقت زمانش فرا برسد کاردار غير مقيم به کاردار مقيم تغيير وضعيت مي‌دهد تا اقدامات وارد فضاهاي جديدتري شود و کارها روانتر انجام شود.

وي در پاسخ به سؤال ديگر در خصوص پرداخت خسارت به انگليس در پي ورود دانشجويان معترض به اين سفارتخانه و چگونگي آن نيز گفت هنوز وارد اين پروسه نشده‌ايم و بايد در اين زمينه مذاکره شود و دو طرف گفت‌و‌گو کنند.


بدهکاران، طلب کار مي شوند!

در خصوص مسئله بازگشايي سفارت انگلستان آن چه که جالب توجه و تعجب برانگيز است، تقاضاي خسارتي است که دولت انگليس از ايران دارد.

اين مسئله به مانند کسي است که خود سابقه خسارت به يک مکان را دارد اما از صاحب خانه طلبکار مي شود!

در همين رابطه مهدي دواتگري رئيس کميته مطالبات ملي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي با اشاره به درخواست غرامت انگليس از کشورمان، گفت: در جريان اين قضيه اگر قرار باشد جمهوري اسلامي خسارتي بابت سفارت انگليس پرداخت کند، جدا از اينکه شاهد حمله به سفارت ايران در لندن بوديم، در جريان جنگ جهاني اول و دوم نيز خسارت‌هاي سنگيني از لحاظ انساني و مالي به کشورمان وارد شد و اگر بناست خسارتي مطالبه شود، دولت انگليس نيز بايد هم خسارت‌هاي وارد آمده به کشورمان در جريان جنگ‌هاي جهاني اول و دوم و هم خسارت‌هاي وارد آمده به سفارت کشورمان در لندن را پرداخت کند.

وي خاطرنشان کرد: دخالت‌هاي مستقيم و غيرمستقيم انگليس در امور داخلي کشورمان، پيش و پس از پيروزي انقلاب اسلامي غير قابل انکار است و بر کسي پوشيده نيست و بدون ترديد دولت انگليس بايد پاسخگوي جنايت‌هايي باشد که در طول يک قرن اخير عليه کشورمان انجام داده است و ما شاهد آنها بوده‌ايم.

رئيس کميته مطالبات ملي مجلس، با اشاره به اينکه سياست خارجي جمهوري اسلامي مبتني بر عزت، حکمت و مصلحت است،  تصريح کرد: دستگاه ديپلماسي بايد عزت ملي را حفظ کند، مصالح ملي را در نظر و حکيمانه تصميم‌ بگيرد و طبيعتاً هرگونه کوتاهي که از سوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در اين زمينه صورت بگيرد، باعث سوء استفاده بيگانگان خواهد شد.

انگلستان بايد به ايران غرامت پرداخت کند

فتح الله حسيني عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مرصاد، اظهار داشت: اين انگلستان است که بايستي غرامت را به ايران پرداخت کند.

80290862-2857787

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد و از حق خود در اين مسئله نمي گذرد.

لزوم توجه جدي وزارت خارجه

دولت انگلستان در طول ساليان گذشته آنچه را که سعي داشته است در حوزه سياست استعماري خود در قبال کشورهاي جهان پياده کند، انجام داده است اما در ساليان پس از انقلاب اسلامي ايران به اين هدف خود در قبال ايران نتوانسته است، برسد.

در موضوع پرداخت غرامت نيز آنچه که حائز اهميت است لزوم توجه جدي مسئولان وزارت خارجه به اين مسئله است زيرا بر اساس مستندات تاريخي اين دولت انگلستان است که بايستي نسبت به پرداخت غرامت اقدام نمايد.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html